W zależności od wciąż rosnących potrzeb i oczekiwań klientów oraz charakteru i specyfiki usług danej działalności handlowej, właściciele wspólnie z projektantami prześcigają się w pomysłach na tanie, dostosowane do artykułu, wygodne i estetycznie wykonane opakowanie na oferowany produkt (odrębną sprawą jest konieczność spełnienia warunków i norm określonych dla opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością – wymagane atesty PZH).
Podstawową funkcją opakowania jest ochrona produktu znajdującego się wewnątrz przed wystąpieniem ewentualnych uszkodzeń, np. w czasie transportu, magazynowania, czy - w przypadku kruchych przedmiotów – nawet podczas jego ekspozycji. Ponadto, szczególnie dzisiaj, nie mniej ważne jest kreowanie wizerunku produktu właśnie poprzez opakowanie, które staje się jego wizytówką, przez co produkt osiąga znacznie wyższą rangę, a jego wartość wzrasta przez sam wygląd opakowania. Łączą się tutaj ze sobą dwie funkcje, mianowicie: funkcja dekoracyjna opakowania, która sprawia, że konkretny przedmiot staje się wizualnie atrakcyjny dla klienta oraz bezpośrednio z nią związana funkcja promocyjna, czy reklamowa danego artykułu wpływająca na sam akt jego zakupu.
Pomysł na opakowanie, jego całościowy projekt, a więc zarówno materiał, z jakiego jest wykonany, kształt, wielkość oraz rozwiązanie graficzne, muszą zostać dobrane w taki sposób, by eksponowany poprzez nie artykuł przykuł uwagę potencjalnego klienta. Liczy się więc także jakość wykonania, która jest szczególnie ceniona w przypadku towarów luksusowych, gdzie każdy, najmniejszy nawet detal, ma ogromne znaczenie. Stąd właśnie precyzyjne, ręcznie wykonywany nie tylko przedmiot, ale także dorównujące mu jakością opakowanie, które jest niewspółmiernie bardziej kosztowne, niż wyroby masowej produkcji.
Nie należy zapominać, iż opakowanie pełni również rolę identyfikacji marki/produktu oraz stanowi przekaz istotnych informacji o produkcie, jego pochodzeniu wraz z innymi treściami związanymi z jego specyfikacją, przeznaczeniem, użytkowaniem, itp. Dzisiejsze wymogi rynku łączą więc podejście stricte funkcjonalne opakowań z aspektem estetycznym, i - jakże ważnym – reklamowym (promują sam produkt i producenta). Coraz częściej opakowanie
spełnia się nie tylko jako produkt dodatkowy, czy odrębny, ale samo w sobie jest małym arcydziełem nierozerwalnie związanym z tym, co w sobie zawiera.
Współczesny pęd w kierunku ekologii sprawił, że oferowana gama opakowań musi sprostać wymaganiom, jakie stawia ochrona środowiska. Sygnowanie opakowań, jako „przyjaznych środowisku naturalnemu” staje się dodatkowym atutem i nierzadko kartą przetargową w ręku producenta.
Ze względu na rodzaj materiału, z którego opakowanie jest wykonane wyróżniamy opakowania z tworzyw sztucznych oraz opakowania z tworzyw naturalnych.
Do pierwszej kategorii zaliczamy, np:
Do opakowań wykonanych z surowców naturalnych zaliczamy, np:
Ze względu na trwałość/zużycie opakowania dzielimy na:
Ze względu na ilość pakowanego towaru/pojemność: