Marketing sensoryczny to działania reklamowe wykorzystujące wiedzę na temat psychologii kolorów. Celem jest umiejętne dostosowanie przekazu tak, by w jak największym stopniu oddziaływał on na odbiorcę i powodował u klienta określoną reakcję.

Z marketingu sensorycznego korzysta się nie tylko w reklamach, ale także podczas projektowania opakowań produktowych oraz tworzenia identyfikacji wizualnej firmy, np. jej logotypu. Jakie kolory w marketingu mają szczególne znaczenie i mogą wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów?

Kolory w marketingu – co można z ich pomocą przekazać odbiorcy?

Kolory w marketingu, jeśli zostaną odpowiednio użyte, mogą zaważyć na tym, jak zachowa się potencjalny klient. Mogą go zachęcić lub zniechęcić do marki, a także sprowokować do wykonania akcji związanej z produktem. Innymi słowy, z użyciem kolorów możemy wywołać wiele różnych odczuć u konsumenta oraz namówić go do wykonania konkretnego działania (np. zakupu).

Kolory w marketingu - psychologia kolorów


Za pomocą kolorów możliwe jest przekazanie ważnych informacji na temat produktu oraz marki, a także wywołanie emocji względem proponowanej oferty. Kolor może przyciągać uwagę lub eksponować jakąś cechę artykułu. Jest także używany po to, by zwiększyć czytelność przekazu, np. tekstu na stronie internetowej lub opakowaniu.

Niebieski - solidność, lojalność i komunikacja

I tak na przykład, stosując kolor niebieski, wysyłamy naszemu klientowi komunikat, że nasza firma jest solidna i lojalna. Barwa ta jest wykorzystywana przez takie firmy jak Samsung, Ford, czy Intel. Z niebieskiej identyfikacji wizualnej korzysta także Facebook oraz Twitter, kolor ten budzi skojarzenia ze społecznością i komunikacją!

Kolor niebieski w marketingu

Czarny - prestiż, elegancja i luksus

Luksusowe marki często korzystają z eleganckiej czerni, by podkreślić prestiżowy charakter usług lub produktów. Czarne logotypy możemy spotkać wśród producentów luksusowej biżuterii, butów, ubrań i kosmetyków. Czarna czcionka zdobi na przykład perfumy firmy Coco Chanel oraz Hugo Boss!

Kolor czarny w marketingu

Żółty - energia i apetyt na więcej

Z kolei kolory takie, jak żółty, czy pomarańczowy, stymulują do działania, a także pobudzają apetyt. Nic więc dziwnego, że z żółtych i pomarańczowych barw korzystają takie firmy, jak McDonalds, Lay’s, czy Pyszne.pl.

Podobnych przykładów jest o wiele więcej. Zanim jednak do nich przejdziemy, warto dowiedzieć się, które kolory są warte tego, by je stosować w marketingu. Nie wszystkie barwy bowiem podobają się konsumentom. Niektóre, użyte w niewłaściwy sposób, mogą wywołać negatywne odczucia i zniechęcić klientów do zakupu.  

Kolor żółty w marketingu

Kolory w marketingu, których lepiej unikać

Badania amerykańskich naukowców dowiodły, że konsumenci, zarówno płci męskiej, jak i żeńskiej, nie przepadają za takimi kolorami jak brąz oraz szary. Inne kolory, które zniechęcają do tego, by sięgnąć po dany produkt to fiolet (w przypadku panów) oraz pomarańcz (w przypadku pań).

Co ciekawe, fiolet i pomarańcz nie powinny być stosowane także jako element ubioru osób promujących dany produkt, np. w telewizji. Kolor fioletowy może się negatywnie kojarzyć widzom i sugerować złe intencje osoby po drugiej stronie ekranu, z kolei pomarańcz może obniżać autorytet i zaufanie.


Kolory w marketingu których lepiej unikać


Barwy, które sprzyjają budowaniu profesjonalnej reputacji, zarówno na ekranie, jak i poza nim, to granat, czerń, zieleń, biel i czerwień. Jakie jeszcze kolory wzbudzają pozytywne odczucia? Jak kolory wpływają na nasze odczucia względem marki, produktu lub reklamy, którą oglądamy w telewizji lub w Internecie? Które firmy korzystają z psychologii kolorów w działaniach marketingowych?

Odpowiadamy na te pytania!

Kolory, których warto używać w marketingu

Kolor niebieski, błękitny

Błękit to kolor, który budzi skojarzenia z niezawodnością, mądrością, solidnością i lojalnością. Barwa ta często używana przez firmy finansowe i biznesowe, banki oraz duże koncerny. Nie bez powodu! Kolor nie tylko uspokaja i wzbudza zaufanie, ale też został okrzyknięty najbardziej lubianą przez konsumentów barwą!


Kolor niebieski w marketingu


Z niebieskich barw korzystają szpitale, producenci artykułów do czyszczenia oraz firmy z branż technologicznych, takie jak HP, Komputronik, czy Intel. Kolor ten przywołuje uczucie bezpieczeństwa i spokoju. Jest także utożsamiany z mądrością i rozwagą, nie należy go jednak stosować w kontekście artykułów spożywczych, ponieważ może wtedy wywoływać negatywne skojarzenia.

Wyjątek stanowi tutaj woda butelkowana, z którą w naturalny sposób kojarzy się kolor błękitny.

Kolor biały

Elegancja i czysta biel to oznaka profesjonalizmu, luksusu i solidności. Jest wykorzystywana zarówno do projektowania minimalistycznych opakowań produktowych, jak i tworzenia stron internetowych. To kolor, który jest estetyczny, czytelny i nadaje marce profesjonalny charakter. Biel jest chętnie stosowana przez producentów kosmetyków, środków czystości, produktów higienicznych i leków, czasami jako pojedynczy sterylny kolor, innym razem w połączeniach z czerwienią, błękitem i zielenią.


Kolor biały w marketingu


Mistrzem, jeśli chodzi o zastosowanie bieli w promocji marki, jest firma Apple. Połączenie bieli i szarości na opakowaniach sprzętów elektronicznych tej marki podkreśla ich wyjątkowy i elitarny charakter.

Minimalistyczne czarno-białe opakowania są charakterystyczne także dla drugiego giganta ze świata elektroniki, czyli firmy Panasonic.

Kolor czerwony

Czerwień to barwa, która kojarzy się z pasją i podekscytowaniem, a także ciepłem i adrenaliną. Czerwień przyciąga wzrok, wzbudza zainteresowanie i pobudza do działania. Czerwone kolory są często stosowane w akcjach promocyjnych, by pobudzić klientów do działania.

Szczególnie dobrze nadają się na przykład po to, by podkreślić słowo WYPRZEDAŻ, hasła reklamowe lub wyeksponować przyciski typu Call-To-Action na stronie internetowej.
 

Kolor czerwony w marketingu


Z czerwieni korzystają firmy motoryzacyjne, restauracje, producenci gier oraz artykułów spożywczych. Wiele firm produkujących ekskluzywne słodycze wykorzystuje czerwone kolory na swoich opakowaniach, dobrym przykładem jest na przykład Saunders Chocholates lub Lindt.

Soczyste pudełka z czekoladkami samym swym wyglądem pobudzają apetyt i zachęcają, by skonsumować ich zawartość! Z czerwieni korzysta Trefl, Inka, House oraz serwis społecznościowy Youtube. Kolor ten pojawia się także na opakowaniach napojów energetyzujących oraz w specjalnych edycjach świątecznych wielu produktów.

Kolor czarny

Czerń to kolor, który kojarzy się z elegancją i władzą. W połączeniu z bielą nadaje produktom luksusowy charakter. Nadaje się także do uwydatniania logotypów. Ponadczasowe czarne czcionki to z jednej strony klasyka, a z drugiej prestiż.

Kolor czarny w marketingu


Barwa ta idealnie nadaje się dla firm, które sprzedają produkty wysokiej jakości, np. ekskluzywne perfumy, biżuterię, odzież, lub samochody lub świadczą prestiżowe usługi o wysokim standardzie. Czarny jest także modny jako dodatek do stron internetowych, a także, z uwagi na nieco mroczny charakter, może posłużyć do identyfikacji wizualnej firm świadczących usługi pogrzebowe.

Kolor zielony

Zieleń uspokaja i przywraca równowagę. Kolor ten odzwierciedla życie, nawiązuje do natury i pobudza kreatywność. Oznacza harmonię, a także relaks, sprzyja także budowaniu zaufania.  Zielone barwy sprawdzają się dobrze w firmach turystycznych i branżach naukowych. Korzystają z nich także banki. Zielony jest stosowany przez marki świadczące usługi zdrowotne oraz producentów naturalnych kosmetyków.

Kolor zielony w marketingu


Zieleń w połączeniu z bielą jest stosowana między innymi przez takie marki jak Get In Bank, Ziaja, Deichmann, czy Starbucks. Pojawia się także w logotypie Sony Ericsson. Nie należy jednak jej nadużywać do reklamowania produktów spożywczych.

Jakie jeszcze kolory stosują znane marki?

Kontrowersyjna żółć

Niektóre kolory, mimo że nie są zalecane przez specjalistów od marketingu do promowania marki, są jednak stosowane przez firmy. Do takich barw należy żółć. To kolor ostrzegawczy, który może z jednej strony wzbudzać ciekawość, a z drugiej powodować niepokój. Na niektórych może działać ożywiająco i motywować do działania, inni odczytają go jako symbol arogancji i zadufania.

A jednak wiele firm używa tej barwy, na przykład do wyróżnienia przycisku Call-To-Action na stronach internetowych. Dobrym przykładem jest Freshmail.

Kolor żółty w marketingu


Żółty sprawdza się dobrze na półkach sklepowych oraz w przypadku marek produkujących artykuły dla dzieci. W połączeniu z czerwienią pobudza także kubki smakowe.

Z barwy żółtej korzystają między innymi firma kurierska DHL, producent karmy dla psów – Pedigree, sieć fast-food McDonald’s oraz aplikacja Social Media – Snapchat. Wiele firm turystycznych także wykorzystuje ten kolor, ponieważ żółć symbolizuje także słońce, optymizm, urlop i podróże do najdalszych zakątków świata.

Z żółtych barw korzysta między innymi firma Neckerman oraz touroperator Rainbow. O ile pierwsza firma łączy żółć z profesjonalną czernią, o tyle druga korzysta z łagodniejszych barw i miesza ze sobą żółty emblemat i ciemnoniebieską czcionkę. Żółte kolory są także charakterystyczne dla takich firm jak Schell, In Post, czy Biedronka.

Kojarzą się także z mediami - żółć towarzyszy między innymi takim markom jak Onet, czy RMF FM.

Energetyczny pomarańcz

Inny kolor, który jest uznawany za zniechęcający, a mimo to niektóre firmy korzystają z tej barwy, to pomarańcz. Barwa pomarańczowa kojarzy się z pośpiechem i skłania do szybkich decyzji. Sugeruje także, że dany przedmiot lub usługa są tanie, lub nawet tandetne. Z drugiej strony pomarańczowe odcienie mogą budzić skojarzenia z młodością i energią.

Kolor pomarańczowy w marketingu


Z tej barwy korzysta na przykład serwis aukcyjny Allegro oraz przeglądarka internetowa Mozilla Firefox, a także wiele biur podróży. W przypadku logotypu Mozilli bardzo trafione okazało się połączenie pomarańczu z błękitem i żółcią. Inne marki, które korzystają z koloru pomarańczowego to CCC, Orange oraz Bank ING.

Tajemniczy fiolet

Do kontrowersyjnych kolorów należy fiolet. Z jednej strony jest kreatywny i stymuluje wyobraźnię, a z drugiej może wzbudzać niepokój. Kojarzy się z namiętnością i roztkliwieniem, ale też ze szlachetnością i bogactwem. Barwy fioletowe są wykorzystywane przez branże kreatywne – firmy i agencje reklamowe oraz freelancerów – artystów.

Fiolet możemy spotkać w branży IT, kolor ten wykorzystują także sieci telekomunikacyjne, fioletowe barwy pojawiają się na przykład w reklamach takich firm jak Play, T-Mobile, czy Yahoo. Ponieważ za fioletem przepadają panie, wiele kobiecych kosmetyków wykorzystuje potencjał tej barwy, by zachęcić konsumentów do zakupów.

Kolor fioletowy w marketingu


Barwa fioletowa dobrze się sprawdza także w branżach naukowych oraz w przypadku produktów, które są dedykowane dzieciom w wieku wczesnoszkolnym, wiele zależy od odcienia użytego koloru.

Infantylny róż

Podobnie ma się sprawa z kolorem różowym. Barwa ta świetnie sprawdza się dla firm kosmetycznych, a także do promowania produktów dedykowanych dzieciom. Subtelny róż widzimy w logotypie marki Barbie, natomiast odważniejszy różowy pazur charakteryzuje logo Cosmopolitan. Z połączenia różu i fioletu korzysta także sieć lotnicza WizzAir.

Kolor różowy w marketingu

Naturalne brązy

Ostatni z kolorów, które teoretycznie nie są zalecane jako dobre do promocji marki, to brąz. Brązowe elementy na stronach internetowych nie zachęcają zbytnio do klikania, sprawdzania oferty, czy wykonywania przez konsumentów akcji. Kolor ten sprawdza się za to dobrze w przypadku artykułów spożywczych. Kojarzy się z jedzeniem i słodyczą. Dobrze prezentuje się także w kampaniach reklamowych marek o naturalnym i ekologicznym charakterze.

Kolor brązowy w marketingu

Kolory w marketingu – inne kolory i jak je łączyć

Złoto

Jednym z kolorów, które można łączyć w taki sposób z innymi, że nada się produktowi charakter Premium, jest złoto. To kolor symbolizujący luksus i bogactwo. Sprawdza się szczególnie dobrze w połączeniu z czernią, bielą, czerwienią i zielenią. W złocone pudełka pakowane są luksusowe zegarki, biżuteria oraz edycje świąteczne produktów i pakiety upominkowe. Złote logotypy są charakterystyczne na przykład dla biżuterii marki Apart.

Kolor złoty w marketingu

Szarości

Inny kolor, który samodzielnie nie wpływa znacząco na postrzeganie marki, ale sprawdza się w połączeniach z innymi barwami to szary. Kolor ten dobrze prezentuje się z czernią i bielą, co widać doskonale po logotypie Wikipedii, lub marki Jaguar, produkującej luksusowe samochody.

Kolor szary w marketingu

Wiek a postrzeganie kolorów

Dobierając właściwe kolory dla opakowań, strony internetowej lub logotypu firmy, warto pamiętać o swojej grupie docelowej. Kolory są inaczej odbierane przez osoby starsze, a inaczej przez dzieci. Młodsi konsumenci wolą intensywne i energiczne barwy, natomiast dorosłym podobają się stonowane kolory.

Płeć a postrzeganie kolorów

Postrzeganie barw zależy także od płci. Kobiety w pierwszej kolejności zwracają uwagę na takie kolory jak błękit, fiolet i zieleń i wolą jaśniejsze odcienie, natomiast mężczyźni preferują ciemne odcienie i takie barwy, jak niebieski, zielony i czarny. Konsumentki nie przepadają za kolorem pomarańczowym, a z kolei konsumentów nie bardzo przekonuje purpura.

Wiedzę odnośnie preferencji kolorystycznych w zależności od płci można wykorzystać do promocji sklepu internetowego z dedykowana odzieżą lub w przypadku kosmetyków.

Podsumowanie

Kolory w marketingu i ich odpowiednie zastosowanie mają duży wpływ na sukcesy sprzedażowe. Można z ich pomocą podkreślić konkretne elementy lub hasła, np. napis „Promocja” lub przycisk nawołujący do akcji (Call-To-Action).

Niektóre marki, takie jak na przykład KAKADU, SMYK, czy gigant z Mountain View, czyli Google zdecydowały się na posłużenie się kilkoma różnymi barwami. W rezultacie ich logotypy są tęczowe. Inne, jak na przykład BOOCI, czy Orsay stawiają na minimalizm i stylową czerń.

W e-commerce mile widziane są rozwiązania, które zaskakują kreatywnością. Dobrym przykładem są tutaj nietypowe opakowania łososiowe od Acne Studios lub pozytywne kolorowe pudełka od Happy Socks. Jaskrawe barwy służą do sprzedawania, natomiast stonowane lepiej posłużą jako tło. Do wyróżnienia przycisków typu Koszyk, czy Call-To-Action nadają się najlepiej kolory żółty, czerwony oraz zielony.

Kolory w marketingu podsumowanie


W marketingu kolorów warto korzystać z kontrastów, mając na uwadze zasadę komplementarności. Dobrze będą wyglądać ze sobą na przykład błękit i czerwony pomarańcz (błękit jako kolor dominujący, natomiast pomarańcz jako dopełnienie), lub limonkowa zieleń i szkarłatna czerwień. Harmonijne kompozycje kolorystyczne można uzyskać także, kierując się zasadą triady. W ten sposób można połączyć ze sobą na przykład granat, czerwień  i żółć.

Jeśli interesuje Cię, jak kolory wpływają na postrzeganie marki, warto trochę poeksperymentować. Wiele firm deklaruje, że drobna modyfikacja w postaci zamiany koloru zielonego na stronie internetowej na czerwony zwiększyła znacznie współczynnik konwersji i klikalności.

Chcesz zwiększyć zaufanie wobec marki? Dodaj trochę błękitu. Chcesz wyróżnić na stronie nowy produkt lub aktualną promocję? Skorzystaj z czerwieni lub żółci. Zależy Ci na tym, by dodać trochę luksusu i prestiżu? Wykorzystaj czerń, biel lub złoto, a nawet połącz wszystkie te trzy kolory razem. Warto wykorzystać potencjał psychologii kolorów, by odwołać się do emocji konsumentów i do nich trafić z ofertą!
 
 

Polecamy również

Bezpieczne pakowanie paczek w sklepie internetowym

Funkcje i rola opakowań papierowych w przemyśle spożywczym, sklepach i marketach

Papierowe torby zamiast reklamówek foliowych - czy to ma sens?

Opakowania na pieczywo - papierowe czy foliowe - jak pakować chleb

Kolory w marketingu - jakich używać, psychologia kolorów

Tłusty czwartek - historia i ciekawe zwyczaje w Polsce i innych państwach

Historia herbaty na świecie - fakty i mity

Historia opakowań jednorazowych do pakowania żywności

Le sac en papier - historia najsłynniejszej torby papierowej z nadrukiem

Historia papieru natron - od faraonów po ekologiczne pakowanie

Historia torby papierowej - jak stała się popularnym opakowaniem

Opłata recyklingowa 2018 - informator dla przedsiębiorcy

Używamy Cookies - Więcej
ZAMÓW KONTAKT
ZOSTAW SWÓJ E-MAIL LUB TELEFON