Każdy mieszkaniec Poznania czy Górnego Śląska dobrze wie, co to jest tytka. Z kolei Kielczanie powiedzą na ten przedmiot “tutka”.
O czym mowa?
Oczywiście chodzi o torebkę papierową, do której niegdyś nasypywano mąkę lub wypełniano ją po brzegi ślazowymi cukierkami. To jednak aspekt lokalny.
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ten niepozorny przedmiot zyskał niezwykłą popularność na całym świecie za sprawą drobnej modyfikacji.
Proszę zatem przygotować tytkę z popcornem, bo historia najsłynniejszej torby papierowej z nadrukiem (Le sac en papier) to opowieść godna hollywoodzkiego scenariusza.
Miejsce akcji: Paryż, Francja. Adres? Rue Beauborg, ulica dobrze kojarzona przez miłośników sztuki współczesnej.
Przy niej bowiem znajduje się Centrum Pompidou - jedno z najbardziej charakterystycznych muzeów na świecie.
Co zatem znajduje się tuż obok?
W tej prestiżowej dzielnicy pod szóstym numerem swoją siedzibę ma Studio Be-Poles. Na pozór to kolejne studio designu, jakich w stolicy artystów zapewne są setki, jeśli nie tysiące. Jak doszło do tego, że w ciągu kilkunastu miesięcy o ich projekcie usłyszał cały świat?
W 2009 roku małżeństwo Cohen, które prowadziło concept store Merci, odwiedziło Be-Poles przy Rue Beauborg. Poprosili o stworzenie koncepcji użytecznej torby, z której ich klienci mogliby korzystać. Takie było założenie. Po prostu kolejne zlecenie.
Efekt przeszedł jednak najśmielsze oczekiwania. Designerzy paryskiej firmy głowili się nad opracowaniem projektu przez długi czas. Stanęli przed nie lada wyzwaniem.
Jak bowiem można w sposób zupełnie nowy opracować wygląd torby papierowej, z której wszyscy od dawna korzystają na co dzień?
I to jeszcze tak, aby była unikalna i godna uwagi. Po raz kolejny potwierdziło się przekonanie, że o klasie studia designu zawsze świadczy nieszablonowe podejście połączone z dojrzeniem piękna w prostocie.
Cóż takiego udało się stworzyć, że warto przybliżyć historię najsłynniejszej torby papierowej na świecie?
Sceptycy zapewne znów będą kręcić nosem. Nic odkrywczego - powiedzą. To już było - dorzucą inni. Francuscy projektanci dobrze znają jednak zasady zapisane w kodeksie designu. Udało się spełnić kilka z tych przykazań. Zostały sformułowane jeszcze w latach 70. przez Dietera Ramsa, który przez całe lata był odpowiedzialny m.in za opracowywanie koncepcji wyglądu produktów firmy Bosch.
Torba jest przyjazna środowisku, przetrwa długie lata, a projekt jest po prostu estetyczny i … uczciwy.
Studio Be-Poles postanowiło nie udawać, że chodzi o coś więcej niż właśnie o torbę papierową. Nie zamierzali zmieniać kijem brzegu rzeki, a jednak udało się przejść do historii. Wystarczyło nadrukować na białej powierzchni czarny napis.
Banalne? Może. Piękne? Niech każdy oceni sam. Użyteczne? Z pewnością!
Pomysłowe zastosowanie natychmiast zostało podchwycone. Świat potrafi być jednak wspaniale nieprzewidywalny.
Okazało się, że zaproponowane rozwiązanie wprawdzie sprawdziło się w swoim pierwotnym przeznaczeniu, ale popularność zyskało za sprawą innego sposobu na wykorzystanie. Każdy, kto nabył Le sac en papier, bo tak nazwano produkt (po francusku znaczy to, jakże by inaczej być mogło: papierowa torba) uznał, że wytrzymałość torby jest naprawdę imponująca.
Wystarczyło tylko uruchomić wyobraźnię, by ten oryginalny przedmiot okazał się ozdobą domu. Choć powstał we Francji, zyskał sympatię miłośników skandynawskiego stylu.
Właśnie dzięki wspomnianej już prostocie. Chętnie wykorzystywano torbę jako dodatek uzupełniający oszczędnie urządzone wnętrza. Przeznaczenie wciąż było to samo - przechowywano w niej różne przedmioty, stanowiła także np. eleganckie opakowanie doniczki.
O tym, czym jest Le sac en papier, informuje sam napis. Do jej produkcji użyto materiałów pochodzących w 100% z recyclingu. Pojemność? 33 litry.
Przykład Le sac en papier udowadnia, że papierowe torby z nadrukiem mogą być świetnym sposobem na wypromowanie firmy. Małżeństwo Cohen prowadzące concept store Merci miało jednocześnie szczęście i pecha. Sukces projektu sprawił, że wiele osób mogło zapomnieć o ich produktach. Jednak kto wie, czy bez przypływu nagłej popularności, nazwa ich firmy byłaby jeszcze przywoływana. Niemniej, to akurat wyjątkowy przykład.
Pozostałe firmy chętnie korzystają z nadrukowania na torbach własnych grafik czy napisów. Nic w tym dziwnego. Papier został właśnie stworzony po to, aby otwierać wrota wyobraźni i dać ponieść się kreatywności. To idealny materiał na umieszczenie loga, informacji o produkcie lub instrukcji obsługi. Bywa wielokrotnie wykorzystywany, co jest ważną cechą. Zwłaszcza w czasach, gdy tak wiele mówi się o ekologii i wyeliminowaniu marnotrawstwa.
Zakupioną w sklepie torbę klienci mogą przecież równie dobrze ponownie użyć w nietuzinkowy sposób, tak jak słynną Le sac en papier. Komu zależy na kupnie oryginalnego projektu Studia Be-Poles, śmiało może to zrobić. Jest łatwo dostępna także na polskim rynku, choć popularność sprawiła, że cena jest całkiem wysoka jak na pojedynczą torbę. To jednak zrozumiałe, bowiem stanowi naprawdę wyjątkowy produkt.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:
Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.
Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku złożenia zamówienia - imię, nazwisko oraz adres. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.
Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:
Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.
Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.
Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.
Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.
Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.
Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.
Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.
Zaufanie partnerzy: