Pomimo tego, że pierwsze wzmianki o torbach papierowych pojawiają się w 1844 roku w okolicach Bristolu, już w II wieku p.n.e. Chińczycy wykorzystywali arkusze z kory morwy do pakowania produktów żywnościowych.
Bez wątpienia papier należy do najpopularniejszych surowców stosowanych do produkcji opakowań, a historia toreb papierowych jest bardziej burzliwa niż mogło by się nam wydawać.
Współcześnie rola toreb papierowych, ze względu na ochronę środowiska, jak i strategie promocyjne, wydaje się być szczególnie ważna.
Jak przedstawia się prawdziwa historia toreb papierowych?
Zanim wynalazek Chińczyków przedostał się do Europy, a następnie do Ameryki, musiało upłynąć kilkanaście wieków. Dlatego początek historii toreb papierowych, które współcześnie wykorzystywane są w rozmaitych gałęziach biznesu, miał miejsce dopiero w XIX wieku. Szczególnie ważne w tym czasie było zastosowanie papieru wytworzonego z miazgi drzewnej, w zastępstwie do lnu czy innych włókien.
Pierwszą ważną osobistością, która zapisała się w historii toreb z papieru, w zbliżonym do dzisiejszego wyglądzie, był Francis Wolle.
W 1852 roku w Stanach Zjednoczonych opatentował pierwszą maszynę do produkcji tego rodzaju opakowań. Bardzo szybko zyskała ona ogromną popularność także na terenie Francji i Anglii. Wolle razem ze swoim bratem postanowili założyć w 1869 roku firmę Union Paper Bag Company, która z roku na rok odnotowywała coraz większe zyski.
W 1935 roku doszło za jej sprawą do otwarcia zakładu w mieście Savannah, a tym samym stworzenia aż 500 nowych miejsc pracy. Co ciekawe, działa on po dzień dzisiejszy, będąc własnością International Paper.
Urodzona w 1838 roku Margaret Knight od dziecka wykazywała wyjątkowe zdolności techniczne, konstruując m.in. sanki czy latawce dla swych braci. Przez całe życie odkrywała i tworzyła nowe wynalazki, uzyskując łącznie 26 patentów.
Z tego właśnie powodu Knight nazywana jest “żeńskim Edisonem”. Odegrała ona jednak szczególną rolę w produkcji papierowych toreb, gdyż w 1870 roku znacznie udoskonaliła wynalazek Francisa Wolle’a.
Miała wówczas 30 lat i skonstruowała maszynę do produkcji toreb klockowych i fałdowych, która zarówno cięła, składała, jak i sklejała gotowe produkty.
Droga do opatentowania tego wynalazku nie była jednak tak prosta. Początkowo jej pracodawca w Columbia Paper Bag Company w Springfield przeciwstawiał się pomysłowi udoskonalania maszyny, gdyż Knight przeznaczała na to zadanie mnóstwo czasu. Gdy w końcu otrzymała jego aprobatę, po wielu próbach i testowych produktach powstała ostateczna wersja maszyny w Bostonie.
Niestety, kolejne problemy pojawiły się za sprawą Charlesa Annana, który odwiedzając fabrykę w Springfield, postanowił ukraść wynalazek Knight i opatentować go pod swoim nazwiskiem. Tak rozpoczęło się 16-dniowe postępowanie, które pochłonęło znaczną część funduszy Margaret. Jedynym argumentem Annana było twierdzenie, iż kobieta nie byłaby w stanie pojąć działania tak skomplikowanego typu maszyny.
Za stroną Knight przemawiali nie tylko świadkowie, ale również dokładne notatki i szkice, które wynalazczyni sporządzała w trakcie całego procesu tworzenia.
Możliwość automatycznego składania i klejenia papierowych toreb o kwadratowych dnach zrewolucjonizowała całą branżę. Margaret Knight założyła własną firmę, a jej nazwisko na stałe zapisało się w historii.
Pomimo tego, że po jej wynalazku pojawiło się kilka innowacyjnych rozwiązań w procesie produkcji (m.in. za sprawą Williama Purvisa w 1890 roku), sam proces wytwarzania toreb papierowych nie uległ większym zmianom.
Największy rozwój produkcji toreb papierowych miał miejsce w latach 30. XX wieku, za sprawą Charlesa Stilwella. W 1883 roku postanowił on stworzyć udoskonaloną wersję maszyny produkcyjnej, której wytwory określone były mianem torebek S.O.S. lub też worków samo-otwierających. Były one wygodniejsze w użytkowaniu, gdyż za sprawą doprecyzowanego, płaskiego dna stały prosto.
Stilwell nie zasłynął jednak ze zmodernizowania maszyny Margaret Knight. Jego największą zasługą było spopularyzowanie toreb papierowych w sektorze handlowym. Co prawda, na początku XX wieku po raz pierwszy w swoim sklepie spożywczym zastosował je Walter H. Deubner.
Zauważył on bowiem, że jego klienci mają problem z wynoszeniem zakupów, dlatego postanowił w zwykłych papierowych workach przebić po dwie dziury i przeciągnąć przez powstałe otwory sznurek, tworząc tym samym wygodne uchwyty. Testując swój wynalazek zauważył, że jest on w stanie przetransportować z łatwością ponad 20 funtów puszek.
W błyskawicznym tempie sprzedał je swoim klientom, po czym postanowił opatentować swój pomysł. Dzięki niemu w 1912 roku zaczęły funkcjonować torby papierowe z praktycznym uchwytem.
Niemniej, to właśnie Stilwell odpowiada za ogromną popularność toreb papierowych na zakupy, które wykorzystywane są po dzień dzisiejszy na całym świecie. Doskonale wyczuł moment rozwoju supermarketów i postanowił podjąć współpracę z jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci w Ameryce.
Krok ten spowodował, że torby z papieru kraft stały się fenomenem w 1930 roku. Szacuje się, że już 15 lat wcześniej sprzedaż tych opakowań wynosiła około miliona sztuk. Ich ogromna popularność wiązała się z wysoką wytrzymałością, niskimi kosztami produkcji oraz wszechstronnością zastosowań.
W efekcie zapotrzebowanie na torby papierowe wzrastało w zawrotnym tempie, dzisiaj natomiast są one powszechnie wykorzystywane jako element identyfikacji wizualnej danego przedsiębiorstwa.
Wynalezienie w latach 60. XX wieku toreb foliowych przez Gustawa Thulina Stena spowodowało, że papierowa wersja przez pewien czas nie cieszyła się już tak dużą popularnością, co na początku. Gdy okazało się, że pierwsze z nich rozkładają się przez kilkadziesiąt lat, prowadząc jednocześnie do negatywnych skutków dla środowiska naturalnego, wielu sprzedawców i konsumentów zostało zmuszonych do powtórnego sięgnięcia po papierowe torby.
Dla niektórych osób stało się to kwestią świadomego wyboru, dla innych odgórnie przyjętą zasadą.
Dla przykładu - w latach 90. w niektórych stanach Ameryki nałożono podatek na foliowe odpowiedniki, przez co znaczna część społeczeństwa postanowiła postawić na ekologiczne rozwiązania.
Z kolei w krajach Unii Europejskiej w ostatnich latach został wprowadzony nakaz ograniczenia foliowych reklamówek, w postaci opłaty za ich zakup we wszystkich sklepach.
Za wykorzystaniem torby z papieru kraft zaczęły przemawiać nie tylko względy ekologiczne, ale również estetyczne. W pewnym momencie stały się one popularnym elementem promocji i branży reklamowej.
Spopularyzowanie nowej funkcji miało miejsce m.in. za sprawą "le sac en papier", czyli toreb z francuskiego butiku Merci.
Ten papierowy worek, zaprojektowany przez grupę Be Poles, podbił serca klientów, którzy postanowili wykorzystać go jako element aranżacji wnętrz. Umieszczali w torbach rozmaite przedmioty, dzięki czemu zaczęły one pełnić rolę estetycznych pojemników. Zdjęcia tych oryginalnych dekoracji dotarły do milionów osób, za sprawą mediów społecznościowych. Butik Merci udowodnił, jak ogromne znaczenie w promocji mogą mieć torby z nadrukiem.
W efekcie projektanci i producenci na całym świecie zaczęli rozpowszechniać papierowe torby z ciekawymi wzorami czy grafiką.
Współcześnie większość firm decyduje się na zamówienie toreb papierowych z własnym logo czy nazwą marki. Nieograniczona możliwość personalizowania tego produktu oraz dopasowania go względem potrzeb danego obszaru biznesu czy konkretnego eventu, czynią z niego atrakcyjny element identyfikacji wizualnej.
Więcej zdjęć toreb papierowych zakupowych
Od pierwszej maszyny Francisa Wolle’a, przez automatyczny system Margaret Knight, aż po możliwość tworzenia luksusowych toreb z wysokiej jakości nadrukiem. Ten, mogłoby się wydawać pozornie prosty wynalazek, może stanowić wyjątkowe narzędzie w rękach specjalistów od marketingu. I co najważniejsze, podczas ich tworzenia jedynym ograniczeniem jest ludzka wyobraźnia.