Dziś firmy muszą stawiać na różne rozwiązania marketingowe, aby walczyć o klienta, swoją pozycję na rynku. W szczególności widać to choćby po ich aktywności w social mediach. Niemniej jednak wciąż wykorzystywane są także tradycyjne metody. Jedną z nich bez wątpienia są opakowania. Z ich pomocą można bowiem budować wizerunek marki, pokazywać, że ma ona pomysł na siebie. Jak to działa w praktyce?
System identyfikacji wizualnej jest jednym z głównych czynników, dzięki których buduje się wizerunek marki. Każda firma musi mieć przecież logo, które następnie można umieszczać na produktach i opakowaniach.
Co jest niezwykle ważne, system identyfikacji wizualnej nie jest czymś nowym, gdyż związany jest z pierwszymi cywilizacjami. Potrzeba przynależności jest tym, co towarzyszy nam od struktur plemiennych.
W szczególności jest to widoczne w późniejszych czasach, gdy w Europie każdy ród tworzył swój herb. Ten miał stać się znakiem rozpoznawczym rodziny. Można go zatem porównać do logo, jakim posługują się firmy. Dziś bardzo ważna jest inwestycja w branding, albowiem nadal sporo konsumentów chętniej sięga po te marki, które już zna. Dlatego duże korporacje nie szczędzą pieniędzy na kreowanie swojego wizerunku. A co niezwykle ciekawe, można go również uzyskać poprzez opakowania.
Wybór opakowania jest niezwykle istotny, gdyż wiele osób jest wzrokowcami. Od dawna konsumenci wybierają te produkty, które są dla nich atrakcyjne wizualnie. Możemy mieć gorszą rzecz niż konkurencja, lecz jeśli nadamy mu świetne opakowanie, to wtedy mamy duże szanse na to, że zostanie wybrany przez konsumenta. Z tego też powodu wielkie sieci marketów zrezygnowały z brandingu, korzystając z niezwykle prostych opakowań.
Klient miał wiedzieć, że płaci za najtańszy produkt. Dziś można jednak poniekąd oszukać ten system, decydując się na piękne opakowanie, które będzie maskować pewne niedoskonałości naszego produktu. Z drugiej jednak strony możemy połączyć wysoką jakość rzeczy ze sferą wizualną, dzięki czemu klienci będą kojarzyć nasz wytwór nie tylko jako coś najlepszej klasy, ale także z ładnym opakowaniem.
Obraz eleganckiego opakowania, prezentu jest także wykorzystywany przez firmy online. Świetnym tego przykładem mogą być firmy hazardowe. Na rynku dostępne są bowiem dziś liczne kasyna internetowe. Te, chcąc przyciągnąć do siebie uwagę graczy, wprowadzają różne promocje.
Jednymi z nich są bonusy bez depozytu, które pozwalają na odebranie prezentu na start. Często można zetknąć się z sytuacją, gdy gracz musi kliknąć w ikonę prezentu, aby odebrać to, co znajduje się w środku. Niby to tylko prosta czynność, ale nadaje całości formy obdarowywania.
Z nieco inną sytuacją zetkniemy się w kasynach naziemnych. Wciąż na świecie funkcjonuje wiele takich obiektów, które pełne są gier hazardowych. Najbardziej widać to w Las Vegas, gdzie mamy do czynienia z wielkimi kompleksami. Jako hotele i kasyna stawiają one na własną markę, a goście otrzymują prezenty w opakowaniach z logo marki. Dzięki temu zwiększa się prestiż, jak i budowanie wizerunku firmy.
Jak już wspomnieliśmy, można osiągnąć sukces, stawiając na oryginalne i eleganckie opakowania. Są takie sklepy, zwłaszcza z biżuterią czy drogimi ubraniami, gdzie proces pakowania zakupów jest wręcz jak tworzenie dzieła sztuki.
Dzięki temu klienci kojarzą markę nie tylko z produktami, lecz także opakowaniami. Z takich bardziej przyziemnych spraw można przytoczyć Coca Colę. Przez lata znana ona była przede wszystkim ze szklanych butelek, które różniły się od konkurencji i stały się symbolem tej firmy.
Choć dziś o wiele częściej kupujemy ten napój w puszkach i plastikowych butelkach, to jednak często wizerunek dawnego opakowania jest wykorzystywany przez producenta.
Opakowania są w stanie w znaczący sposób wpływać na popularność i odbiór marki. Mamy w historii kilka takich przykładów, które świetnie pokazują, jak opakowanie może się nam kojarzyć z produktem:
Oczywiście podobnych przykładów jest o wiele więcej. Dowodzi to tylko tego, że firma stawiając na ciekawe opakowanie, może na tym tylko zyskać, gdyż będzie w stanie utkwić w głowie konsumentów.
Zaprojektowanie logo, opakowania, a następnie wdrożenie ich do produkcji, to jedna z faz budowy wizerunku marki. Klient musi nas z czymś kojarzyć, a jeśli znajdujemy się na marketowej półce obok wielu innych produktów, to musimy się wyróżniać. Dlatego też od lat opakowania stanowią ważny element marketingowy.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku (RODO), informuję że:
Na naszych stronach używamy technologii, takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi informacjami przed przejściem do serwisu. Klikając przycisk „przejdź do serwisu” lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.
Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. W przypadku korzystania z naszego serwisu takimi danymi są np. adres e-mail, adres IP, a w przypadku złożenia zamówienia - imię, nazwisko oraz adres. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach (np. local storage) instalowanych przez nas na naszej stronie i urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.
Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do zasady trzy z nich:
Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego uzasadnionego interesu.
Twoje dane będą przetwarzane przez Administratora danych osobowych oraz i Zaufanych Partnerów, którym zostaną przekazane w celach analizy. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie przez nas wskazanych. Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.
Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. Cookies to dane informatyczne zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet, smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie.
Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów.
Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.
Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszej strony w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez Administratora danych osobowych. Możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Przejdź do serwisu” lub zamykając to okno. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.
Dane osobowe o których mowy powyżej udostępniane są wyłącznie zaufanym partnerom w celach statystycznych oraz w celu realizowania dodatkowych usług dostępnych w serwisie.
Zaufanie partnerzy: